Migréna přijde, kdy se jí zachce, a bohužel se neptá, jestli máme zrovna naplánovanou dovolenou, na kterou jsme se těšili celý rok. Cestování je něčím, co řadu lidí naplňuje novou energií a dá zapomenout na stres. Určitě by se tak o něj neměli ochuzovat ani migrenici. Je však třeba si uvědomit, že s sebou cestování může přinášet další rizikové faktory, které mohou akutní záchvat migrény vyvolat. Na cestách se můžeme běžně setkat s přívalem vysokých teplot, bouřkami, změnami tlaku a teplotními výkyvy, změnou tlaku v letadle a stresem z cestování. Ani jedno ze zmíněných nemusí migrenikovi udělat dobře,1 a tak se často musí v cestování výrazně omezovat. Někteří na něj zanevřou úplně a prázdniny tráví raději v klidu a bezpečí domova. Někdo se ale migrénou nechce nechat až takto ovlivnit a cestování se vzdát nechce. Následujícími tipy se proto pokusíme přiblížit, jak předejít možným spouštěčům při přípravách na cesty a jak si cestování s migrénou co nejvíce usnadnit a užít. Základem je myslet na doporučení, ale pokusit se myšlenky na migrénu co nejvíce pustit z hlavy. 

Před odjezdem2

• Ujistěte se, že máte dostatek léků pro tlumení akutního záchvatu migrény, a mějte je vždy po ruce
     > Důležité je mít k lékům vždy bezprostřední přístup. V případě začínajícího záchvatu je totiž podstatné užít lék okamžitě. Uložte si jej raději do příručního zavazadla, ať případně nemusíte čekat až do přistání. 
• Plánujte dopředu
     > Ušetříte si tak zbytečný stres při hledání ubytování na poslední chvíli, který může negativně ovlivnit zdravotní stav.  
• Počítejte s časovou rezervou
     > Při plánování cesty člověk snadno zapomene na možný výskyt nečekaných situací. Je proto důležité ve všech situacích počítat s tím, že by migréna mohla přijít. Neplánujte aktivity příliš blízko u sebe, raději si vždy nechte nějaký čas navíc. 
• Připravte si zdravou svačinu
     > Na cestách člověk často celý den nenarazí na restauraci, která by podávala zdravý pokrm. Proto se připravte i na tyto situace, ať je vaše dovolená co nejvíce pohodová. Dostatek tekutin a žádné kručení v žaludku jsou základ. 

Na cestě3 

• Hodně pijte
     > Pitný režim je důležitý v každé situaci, ještě více však při cestování. Klimatizované dopravní prostředky značně vysušují, je proto důležité tekutiny pravidelně doplňovat.
• Vyhněte se přílišnému pobytu na slunci
     > Ostré slunce jakožto jeden z častých spouštěčů migrény4 je v létě těžké eliminovat. Nezapomínejte tak na vhodnou pokrývku hlavy a sluneční brýle.
• Vždy u sebe noste léky
     > Jak už bylo zmíněno, léky na akutní léčbu migrény mějte vždy při sobě a samozřejmě nezapomeňte užívat i ostatní případné léky dle doporučení lékaře. Shánět je v zahraničí nemusí být jednoduché, vyhněte se proto tomuto zbytečnému stresu. 
• Dodržujte spánkový režim
     > Touha poznat a vidět toho co nejvíce často způsobí spánkový deficit. Snažte se proto v rámci možností dodržovat svůj zajetý spánkový režim.5  
• Používejte špunty do uší nebo sluchátka
     > Vyhnete se tak přílišnému hluku například z motoru letadel nebo jiným intenzivním zvukům, které mohou způsobovat migrénu.6

Ať už cestujete častěji, či méně, migréna by vás v tom měla omezovat co nejméně. Důležité je především co nejvíce eliminovat možné spouštěče, kterých může být v případě cestování více. Těchto pár tipů před cestou a na cestě snad přispěje k příjemnému strávení samotné dovolené. Neváhejte také plánovanou cestu zkonzultovat se svým lékařem. 

__________

1 Migraine. Migraine Triggers. https://migraine.com/migraine-triggers/, poslední přístup 24.1.2019.
2 American migraine foundation. 5 holiday travel tips from our migraine community. https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/5-holiday-travel-tips-from-migraine-community/, poslední přístup 2. 10. 2019.
3 American migraine foundation. 5 holiday travel tips from our migraine community. https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/5-holiday-travel-tips-from-migraine-community/, poslední přístup 2. 10. 2019.
4 Migraine. Migraine Triggers. https://migraine.com/migraine-triggers/, poslední přístup 24.1.2019.
5 Halson, SL, Burke, LM, Pearce, J. (2019). Nutrition for Travel: From Jet lag To Catering, International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 29(2), 228–235. https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsnem/29/2/article-p228.xml, poslední přístup 2. 10. 2019.
6 Migraine. Migraine Triggers. https://migraine.com/migraine-triggers/, poslední přístup 24.1.2019