It looks like you are using an older version of Internet Explorer which is not supported. We advise that you update your browser to the latest version of Microsoft Edge, or consider using other browsers such as Chrome, Firefox or Safari.

Pandemie covidu-19 mnohým z nás převrátila život naruby. Změny můžeme pozorovat snad ve všech aspektech každodenního života, od mezilidských vztahů až po vytržení z naší denní rutiny. Řada lidí místo obvyklé cesty do zaměstnání a práce v kanceláři s příjemným světlem, velkým stolem a pohodlnou židlí teď možná sedí u kuchyňského stolu a jedním okem kontroluje, co dělají děti či jiní členové domácnosti. Pro lidi trpící migrénou je zvlášť důležité nastavit si práci z domova tak, aby pro ně byla co nejzdravější. Hluk, nevhodné světlo a jiné rušivé elementy totiž mohou práci nejen ztížit, ale dokonce i vyvolat migrénu. Připravili jsme proto několik tipů, jak na to.

1. Vytvořte si svůj pracovní koutek

Za normálních okolností máte kancelář uzpůsobenou práci, nic vás zde neruší, a vy se tak můžete soustředit jenom na ni. Zkuste si svou pracovní rutinu a prostředí z kanceláře doma nasimulovat tím, že si vytvoříte svůj vlastní, klidný pracovní koutek. Nemusíte mít rovnou pracovnu, stačí si přizpůsobit jakýkoliv stůl, kam umístíte vše, co potřebujete.1 Vaše rodina navíc bude vědět, že pokud zrovna sedíte ve svém koutku, na něčem pracujete, a není tedy vhodný čas vás rušit.

2. Držení těla je základ

Pracovní koutek s dostatečně velkým stolem na práci je velmi důležitý, ale je třeba nezapomínat ani na správnou židli. Sezením u práce trávíme denně několik hodin, takže držení těla má velký vliv na to, jak se cítíte. Pokud víte, že vám vaše židle nevyhovuje, zamyslete se, zda nezainvestovat do ergonomické židle. Ta vám pomůže podepřít záda a držet tak tělo ve správné poloze.1 

3. Zamyslete se nad světlem

Jedním z faktorů, který může způsobit migrenickou ataku, je světlo. Zvažte, jestli v tomto ohledu nepřemístit svůj pracovní stůl, třeba čelem k oknu. Možná můžete mít z okna krásný výhled na přírodu, který může být příjemnější než obyčejná bílá stěna. Pokud pracujete do pozdního odpoledne nebo večera, přírodní světlo vám nejspíš nepostačí. Možná už jste zpozorovali, že v místě pro práci máte silné osvětlení, které vám nedělá dobře. Zkuste pak zvážit jeho výměnu za slabší. Můžete také vyzkoušet žárovky, které vyzařují zelené světlo. U něj bylo podle Americké nadace pro migrénu (AMF) prokázáno, že jako jediné ze světel nezhoršuje migrény.1

4. Použijte filtry

A co světlo, které na vás svítí z monitoru? I to může způsobovat migrény. Upravte si na svém počítači jas, případně zcela vypněte modré záření, pokud to jde. Můžete také zvážit nákup brýlí, které modré světlo blokují. Obrazovky pak přes filtry v brýlích nebo díky nastavení nepůsobí tak agresivním světlem, z něhož nejen mohou bolet oči, ale také může vyprovokovat migrénu.1

5. Nepřehánějte to s vůněmi

Svíčky jsou skvělým doplňkem pro zútulnění domácnosti. Mohou se proto zdát jako vhodný doplněk i pro pracovní atmosféru. Dejte si však pozor. Silné vůně, jako právě například svíčky nebo osvěžovače vzduchu, patří mezi hlavní spouštěče migrén.1 Pokud cítíte, že doma nemáte příjemný vzduch, vyzkoušejte místo svíček či osvěžovačů na několik minut otevřít okna. Prostor tak skvěle provětráte a zároveň se nadýcháte čerstvého vzduchu, kterého se vám nejspíš nyní nedostává tolik.

__________

  1. Everyday Health. 5 Ways to Ward off Migraines at Work [online]. [Cit. 25. 11. 2020]. Dostupné z: https://www.everydayhealth.com/migraine/workplace-migraine-strategies/