Představit si bolest a obtíže, které migréna přináší, je pro ty, kdo ji nezažili, velmi obtížné. Těžko si představíme chuť grapefruitu, pokud jsme ho nikdy neochutnali. Můžeme odhadnout, že se bude podobat pomeranči, ale jen stěží bychom předvídali jeho chuť, strukturu a nahořklou koncovku. S migrénou je to podobné, protože většina zdravých lidí se setkává pouze s „běžnou“ bolestí hlavy. 

Mnohdy tak pacientům s migrénou nejen v obtížné situaci nepomohou, ale leckdy si na ně ukazují prstem, jako kdyby snad projevy migrény předstírali nebo přeháněli. Hůře se jim chápe, jak moc odlišná migréna je, když ji nezažili. Ještě obtížnější tak může být jim migrenózní stav vysvětlit. Často tak pacienti o nemoci raději vůbec nemluví. Kdo však chce situaci, v níž je migréna často zlehčována a znevažována, zlepšit, měl by se sdílení naučit. Pomůže to jemu, ostatním migrenikům a vlastně i okolí. 

Pět tipů, jak sdílet život s migrénou

Jednoduchých pět tipů pomůže migrenikům lépe se na konverzaci připravit. Lidem, kteří nemocného ve svém okolí mají, naopak pomůže lépe pochopit, co se při migréně může honit hlavou. 

1. Za migrénu se nestyďte

Ačkoliv se může zdát, že není potřeba o migréně se svým okolím mluvit a stačí ji pouze o samotě přečkat, opak je pravdou. Nezapomínejte, že se jedná o závažné neurologické onemocnění.1 Sdílením ulevíte nejen stresu, který může být spouštěčem migrény,2 ale také napětí vyvolanému tím, že se svým okolím o migréně dostatečně nemluvíte. Nestyďte se za svůj zdravotní stav, a to ani před dětmi. Je v pořádku, že i rodiče potřebují občas pomoci. Vysvětlete jim, co prožíváte a jak vám mohou pomoci. Mohou se tak naučit také empatii a shovívavost k druhým.3 Pochopení okolí přinese úlevu i vám během migrenického záchvatu. Budete vědět, že již nemusíte nic vysvětlovat. 

2. Vysvětlete, co prožíváte a jak migrény řešíte

Ne každý si dokáže představit, co přesně migréna obnáší a že nejde o pouhou bolest hlavy. Sepište si projevy své migrény a detailně je vysvětlete svým blízkým. Zdůrazněte především, jak se váš záchvat liší od běžné bolesti hlavy, kterou pravděpodobně sami mohli zažít. Můžete jim přirovnat migrénu k něčemu, co vaši blízcí zaručeně znají, například k balónu, který za chvíli praskne nebo k bušení kladiv uvnitř hlavy.4 Nezapomeňte zmínit, jak se s onemocněním vypořádáváte, jaké volíte způsoby léčby a jaké léky na zmírnění bolesti užíváte.5 Mluvte ale i o tom, jak oni mohou pomoci vám. 

3. Buďte konkrétní 

Nenechte své blízké tvořit si domněnky a hádat, jak vám mohou pomoci například s domácími pracemi. Dejte jim konkrétní rady, jak vám při záchvatu a ve snaze mu předejít mohou pomoci. Specificky také zdůrazněte, které spouštěče vám migrénu nejčastěji způsobují a čeho by se tudíž měli snažit vyvarovat.6

4. Netrestejte se  

Starosti, obavy a úzkostné pocity způsobené migrénou, která dokáže překazit dlouho připravované plány, mohou u pacientů s migrénou vyvolat až depresivní stavy. Proto je velmi důležité si uvědomit a ostatním vysvětlit, že to nejste vy, kdo si vybral někde nebýt, ale že to za vás rozhodla migréna. Když zkrátka nemůžete být přítomni, netrestejte se. Zdůrazněte svým blízkým, že bohužel občas kvůli migréně nemůžete být tam, kde byste velmi chtěli.7,8

5. Jde to i bez stresu

Není důvod se konverzace o migréně obávat. Jste to vy, kdo zná svůj stav nejlépe a může ho ostatním přiblížit. Sdílením příznaků a pocitů týkajících se migrény s blízkým okolím můžete snížit stres, který je častým spouštěčem migrény.9 Může vás až překvapit, jak chápavě a vstřícně tuto informaci vaše okolí přijme a bude se vám snažit v kritických situacích pomoci.10 Stejným způsobem může zafungovat, rozhodnete-li si o migréně promluvit i se svým nadřízeným v práci. Pochopí, jak výborného zaměstnance ve vás možná má, neboť i přes závažné neurologické onemocnění zvládáte svou pracovní náplň. Tím, čím vám pak může pomoci, je větší flexibilita a pochopení v momentě, kdy potřebujete. 

Správně své obtíže probrat alespoň s těmi nejbližšími může být v životě s migrénou klíčové. Nebojte se tak o svém onemocnění mluvit a říct si o pomoc i v těch nejběžnějších situacích, jako jsou například domácí práce. Pro vaše okolí je důležité, aby o vašem stavu věděli, a mohli se mu tak co nejlépe přizpůsobit. Mluvit o migréně nemusí být vždy jednoduché. Pokud se k tomu ale odhodláte, pravděpodobně se vám, alespoň v okolí těch nejbližších, značně uleví.

__________

1 Stovner LJ, Zwart JA, Hagen K, Terwindt GM, Pascual J. Epidemiology of headache in Europe. European Journal of Neurology. 2006, s. 333–45. DOI:10.1111/ j.1468-1331.2006.01184.x. PMID 16643310.
2 Migraine. Migraine Triggers. https://migraine.com/migraine-triggers/, poslední přístup 24.1.2019
3 Schwartz, Tami. Everyday Health. How to talk to your loved ones about your migraines. https://www.everydayhealth.com/hs/managing-migraines/talking-about-migraines/, poslední přístup 9. 10. 2019.
4 WebMD. 6 Parenting Tips for When You Have a Migraine. https://www.webmd.com/migraines-headaches/features/migraines-and-parenting#1, poslední přístup 27.1.2020
5 Schwartz, Tami. Everyday Health. How to talk to your loved ones about your migraines. https://www.everydayhealth.com/hs/managing-migraines/talking-about-migraines/, poslední přístup 9. 10. 2019.
6 Schwartz, Tami. Everyday Health. How to talk to your loved ones about your migraines. https://www.everydayhealth.com/hs/managing-migraines/talking-about-migraines/, poslední přístup 9. 10. 2019.
7 Marková, J. Komorbidity migrény. Neurologie pro praxi. 2005. https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2005/05/04.pdf
8 Dočekal, P. Socioekonomické aspekty migrény. Neurologie pro praxi. 2013. https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2003/02/05.pdf
9 Migraine. Migraine Triggers. https://migraine.com/migraine-triggers/, poslední přístup 24.1.2019
10 Schwartz, Tami. Everyday Health. How to talk to your loved ones about your migraines. https://www.everydayhealth.com/hs/managing-migraines/talking-about-migraines/, poslední přístup 9. 10. 2019.